Vilken musikstil för att få saker gjorda?

Personligen tror jag att detta är väldigt personligt. Dock finns det vissa studier som har visat på om en grupp har lyssnat till klassisk musik, och då speciellt Mozart, under deras arbetstid så har deras produktivitet ökat något. Detta kallas Mozarteffekten. Men jag tror att om man verkligen inte tycker om denna typ av musik så kommer man att störa sig på den i den omfattning att det kommer att påverka ditt eget arbete negativt.
Om man lyssnar på musik som stimulerar en och samtidigt inte kräver ens uppmärksamhet så tror jag definitivt att det kan öka produktiviteten. Däremot musik som är komplex och händelserik tror jag kräver alldeles för mycket uppmärksamhet och fungerar inte speciellt bra om man behöver koncentrera sig. Ska man däremot göra "robotjobb", t.ex. flytta 3000 saker från höger till vänster, så kan det ändå fungera.
LifeHacker har ett inlägg som handlar om detta ämne och de skriver om tre musikstilar som kan förbättra din arbetseffektivitet:
  1. Klassisk musik och då speciellt barock kan stimulera arbetsproduktiviteten.
  2. Ambient musik, vilket jag har provat och tycker är ett bra alternativ.
  3. Brus eller snarare ljudmaskering för att helt enkelt dämpa olika signaler och ljud, såsom prat från grannens skrivbord, så att man kan fokusera sin uppmärksamhet på det som man jobbar med.
Ett sista alternativ är att faktiskt ha det helt tyst....

Artikeln från LifeHacker: The best sound s for Getting Work Done

0 kommentarer:

Skicka en kommentar